Anfra, nuorekas ja innovatiivinen betoni- ja maanrakennusyritys, on kehittänyt ansioituneesti digitalisaatiota rakennusalalla. Louhi on toiminut kumppanina Anfra-lähtöisessä innovoinnissa ja siten auttanut hyödyntämään digitalisaation tuomia mahdollisuuksia.
Taustalla selkeät arvot
Anfra on Suomessa ja Pohjois-Ruotsissa toimiva betoni- ja infrarakentaja. Ruotsiin yritys on laajentunut lähiaikoina. Yrityksen menestys perustuu työtapojen ja logistiiikan tehokkuuteen, suunnitteluun ja toteuttamisen yhteyteen. Anfalla on oma suunnitteluosasto, joka tarjoaa asiakkaalle optimoituja betonirakennesuunnittelmia niin kustannus-, tuotantotekniikka- ja ympäristönäkökulma huomioiden. Anfra onkin uskaltanut uudistaa rakennusalaa rohkeasti.
Yritys on kasvanut koko ajan. Digitaalisuus on ollut heidän vahvuutensa alusta alkaen, mikä näkyy niin toiminnan tehokkuudessa kuin arvoissakin.
“Arvojamme ovat hauskuus, jämäkkyys, avoimuus ja huolenpito”, Anfran IT-päällikkö Marika Vänttilä kertoo.
“Meillä on todella hyvä työilmapiiri ja työntekijät tykkäävät olla meillä töissä”, Vänttilä iloitsee.
Marika Vänttilä vastaa IT-puolesta ja on työskennellyt talossa vuodesta 2017 lähtien. Hänellä on laaja kokemus myös talous- ja HR-tehtävistä Anfran sisällä.
Haaste
Kasvu on tuonut mukanaan uusia haasteita, myös IT:n puolella. Yritys tarvitsi kumppanin, joka voisi auttaa heitä lisenssiratkaisuissa ja digitaalisten työkalujen integroinnissa. Tavoitteena oli löytää ratkaisu, joka tuo kustannussäästöä.
“IT-puoli on viemässä kentälle uusia ideoita. Jos kentältä ei tule suoria pyyntöjä, me tarjoamme kentälle, että haluatteko tällaista. Tarkoituksena on ollut parantaa tiedonkulkua.”, Vänttilä kertoo.
“Haluamme, että työmaiden suuntaan on keskusteleva yhteys. Voimme yhdessä pohtia, tarvitaanko työmaalla välttämättä tulostinta, riittäisikö tabletti vai tarvitaanko molempia.”, Vänttilä havainnollistaa.
Goodin vahvuutena kumppaniajattelu
Goodi valikoitui kumppaniksi heidän Google palveluiden osaamisensa ja joustavuutensa ansiosta. Yhteistyö alkoi siitä, kun Anfra tilasi Goodilta koulutusta liittyen LookerStudioon ja ylläpitäjän koulutusta AppScripteihin. Samassa yhteydessä tuli puhetta lisensseistä, jotka Anfra keskitti Louhelle. Lisenssien keskittäminen mahdollisti kustannussäästöjä.
Goodin vahvuus ei ollut vain teknologisessa osaamisessa, vaan kyvyssä ymmärtää Anfran liiketoimintaa ja tarjota juuri asiakkaalle sopivia ratkaisuja. Goodi onkin helposti lähestyttävä kumppani.
“Olemme huomanneet, että Goodilla on laaja-alaista ja asiakaslähtöistä osaamista. Palvelumalli on mielenkiintoinen – he eivät pyri maksimoimaan omaa hyötyänsä. Goodilla kerrotaan reilusti, milloin ei kannata ostaa palvelua heiltä, vaan on järkevämpi valita toinen kumppani.”, Vänttilä toteaa.
Ratkaisu & hyödyt
Anfralla oli jo aiemmin käytössä Google-ympäristö, joka sisälsi reaaliaikaisen yhteistyön työkaluja, Google Forms -lomakkeita ja skriptejä, jotka tehostavat työprosesseja.
Yhteistyö on tuonut mukanaan merkittäviä kustannussäästöjä, mutta myös mahdollistanut laajemman yhteistyön, kuten mahdollistanut laajemman yhteistyön Big Query ja SQL:n käytön tehostamiseksi. Anfran sanojen mukaan yhteistyö on ylittänyt odotukset, tarjoten enemmän kuin pelkkiä lisenssiratkaisuja.
“Osaaminen on ollut juuri sellaista, mitä tarvitaan Google-maailmaan. Jos he eivät osaa jotain asiaa, he sanovat sen reilusti. He kertovat, missä asioissa voivat auttaa ja miten sen voisivat toteuttaa.”
Katse tulevaisuuteen
Pieni yhteistyö laajeni pysyväksi asiakassuhteeksi. Anfran ja Goodin yhteistyö jatkuu vahvana. He ovat yhdessä tutkineet uusia teknologioita, kuten Gemini for Google Workspacea, ja pysyvät ajan tasalla Googlen päivityksistä. Anfra on saavuttanut merkittävää kasvua ja Goodi on ollut apuna ratkaisemassa kasvun tuomia kipupisteitä.
“Odotukset yhteistyölle ovat täyttyneet. Koulutuksesta ja lisensseistä lähdettiin liikkeelle, mutta sen lisäksi on tehty muitakin yhteisprojekteja. Yhteistyö on antanut enemmän kuin ajateltiin.” Marika Vänttilä toteaa.
“Haluamme meille tietynlaista osaamista – ehkä jopa autonomiaa. Emme kuitenkaan halua olla liian riippuvaisia yhteistyökumppaneistamme ja Goodi on oikealla tavalla vahvistanut omaa osaamistamme esimerkiksi koulutuksilla.”, Vänttilä sanoo.
Tämä asiakastarina osoittaa, miten oikean kumppanin löytäminen voi muuttaa digitaalisen transformaation haasteet mahdollisuuksiksi. Marika Vänttilän ja hänen tiiminsä jatkuva pyrkimys parantaa ja innovoida, yhdessä Goodin asiantuntemuksen kanssa, on tehnyt Anfrasta alansa digitaalisen kehityksen edelläkävijän.